- Mów często w ciągu dnia opisując czynności i przedmioty na jakie natykasz się podczas rutynowych czynności (ubieranie, przebieranie, karmienie, robienie zakupów, sprzątanie, przygotowywanie posiłków, itd).
- Moduluj głos i używaj wyrażaj za pomocą mięśni twarzy różne emocje, zmieniaj intonację aby pokazywać różne poziomu entuzjazmu, emocji i znaczenia.
- Utrzymuj kontakt wzrokowy z dzieckiem gdy do niego mówisz upewniając się, że rozumie.
- Używaj drugiego języka naturalnie jeśli jesteś dwujęzyczna.
- Wprowadzaj muzykę o różnych porach dnia, śpiewaj proste piosenki.
- Zawieś zdjęcia w zasięgu wzroku niemowlęcia (nad łóżeczkiem, kołyską, fotelikiem samochodowym), aby zachęcać początkowe zdolności wzrokowego rozróżniania osób.
- Wskazuj różne obiekty i je nazywaj (np. włącznik światła, drzwi, naczynia).
- Wskazuj i nazywaj różne atrybuty przedmiotów (np. gładki, szorstki, ciepły, zimny, duży, kwadratowy, okrągły, niebieski, czerwony, w paski, mokry, itd.).
- Wskazuj na obiekty, które są takie same lub różniące się jedną zmienną (np. gładki/szorstki, ciepły/zimny, u góry/na dole, nad/pod, otwarty/zamknięty, mokry/suchy, itd.).
- Nazywaj i mów o uczuciach (np. zmęczony, głodny, szczęśliwy, zły, obolały, itd.)
- Reaguj na choćby najmniejsze oznaki infekcji uszu – od razu kontaktuj się z lekarzem.
- Trzymaj dziecko (np. na kolanach) i codziennie czytaj plastikowe, kartonowe lub materiałowe książki, aby poznawać nowe słowa i powtarzać te już znane. Wbrew pozorom dziecko nie nudzi się po kolejnym przeczytaniu tej samej książki.
- Często czytaj rytmiczne czytanki albo rymuj sobie pokazując jak brzmią różne dźwięki (np. ptak – ćwir, ćwir, krowa – muuu, szczurek – pi pi pi).
- Kup dziecku klocki typu Lego DUPLO, aby rozwijało koordynację ręka – oko. Będzie mu to w przyszłości potrzebne do pisania.
- Niech dziecko ma możliwość podnoszenia różnych małych przedmiotów jak okruchy chleba, kawałki banana czy płatki kukurydziane. Przez takie czynności ćwiczy i doskonali swoje zdolności motoryczne oraz precyzję ruchów.
- Wprowadzaj książki, które mają jedno albo dwa zdania na stronie.
- Pozwól dziecku przewracać strony w kartonowych książkach.
- Baw się czytając (np. udawaj dźwięki wydawane przez różne zwierzęta).
- Zachęcaj dziecko do uczestnictwa w zabawach przez zadawanie pytań, np. „jak robi pies?” albo poproś, aby dziecko wskazało obiekt na obrazku w książce lub w przyrodzie podczas spaceru, np „gdzie jest pies?„.
- Czytaj tą samą książkę albo opowiadanie w kółko i w kółko…
- Trzymaj dziecko blisko podczas czytania.
- Używaj bogatej mimiki twarzy gdy czytasz.
- Pod koniec tego etapu wprowadzaj proste „lekcje” muzyki z wykorzystaniem np. organek.
- Śpiewaj ulubione piosenki i wprowadzaj nowe, które wymagają wykonywania akcji (jak klaskanie, wydawanie konkretnego dźwięku, wskazywanie części ciała).
- Czytaj napisy w popularnych miejscach, np. znaki czy loga restauracji, napisy na produktach, znaki na ulicy).
- Zadawaj pytania otwarte, np. „Jak myślisz, co teraz się stanie?”.
- Czytaj entuzjastycznie – używaj różnych tonacji do podkreślania różnego typu doświadczeń (np. trzy małe świnki i wilk, złotowłosa i trzy niedźwiadki)
- Podążaj za dzieckiem, nazywaj i rozmawiaj o tym co interesuje dziecko. Znajduj i czytaj więcej ksiązek o tych tematach.
Na podstawie książki Bright from the start – Jill Stamm
Tags: rozwijanie komunikacji