lock-and-key

  1. Niech Twoja twarz często znajduje się nisko, na poziomie oczu dziecka, aby zwrócić jego uwagę.
  2. Twórz sytuacje, w których patrzycie sobie w oczy, staraj się przedłużać te chwile.
  3. Kulaj z dzieckiem piłkę do przodu i do tyłu zachęcając je do śledzenia wzrokiem ruchu i koordynowania ruchu rąk z tym co widzi.
  4. Wskazuj i nazywaj rożne przedmioty na jakie natykasz się wędrując z dzieckiem w ciągu dnia.
  5. Kiedy wprowadzasz nowe słowa, artykułuj wyraźnie starając się aby dziecko widziało ruchy Twoich ust i mimikę twarzy.
  6. Notuj godziny, w których Twoje dziecko jest aktywne i uważne. Staraj się w tych godzinach rozwijać jego uwagę.
  7. Zmieniaj dziecku zabawki i wprowadzaj je rotacyjnie. Schowaj niektóre na jakiś czas (np. tydzień), aby potem znów pokazać je dziecku.
  8. Używaj słowa – wskazówki „patrz”, kiedy chcesz, aby dziecko obserwowało to co robisz. Upewnij się, że uwaga dziecka jest skupiona zanim zaczniesz interakcję. Dzięki temu wyrobisz w nim nawyk obserwowania Ciebie kiedy usłyszy słowo – wskazówkę.
  9. Kiedy zdobędziesz uwagę dziecka, używaj szeptu lub nawet milcz, kiedy pokazujesz konkretną czynność, aby zachęcić dziecko do tej czynności. Dzieci przyzwyczajone do normalnego głosu, skupiają się na nienaturalnym dla nich szepcie.
  10. Używaj prostej (bez kolorowych wzorów) maty, na której możecie razem przebywać, aby zrobić z niej wskazówkę dla dziecka, że teraz będziecie się czegoś uczyć. Dziecko będzie kojarzyło tę matę nie z wzorami, ale z tym, że robicie razem coś nowego i ciekawego.
  11. Używaj obiektów i postaci w książkach skupiając się na ich detalach, np. Co trzyma Krzysiu? Znajdź niebieskiego ptaka. Gdzie kierowca pojechał najpierw? Gdzie potem? Gdzie na końcu?
  12. Graj w gry, które wymagają przekraczania osi ciała, np. wkładanie piłeczek do pojemnika z lewej strony prawą ręką.
  13. Śpiewaj piosenki paluszkowe (np. „sroczka kaszkę ważyła). W miarę rozwoju zmieniaj kolejność (zamiast kciuk, wskazujący, serdeczny wskaż kciuk, serdeczny, mały, wskazujący)
  14. Graj w szpiega. Gra polega na tym, że upatrujesz sobie jakiś przedmiot w zasięgu wzroku i starasz się naprowadzić dziecko, aby odgadło jaki to przedmiot kierując się kolorem, wielkością, kształtem, a nawet pierwszą literą przedmiotu.
  15. Śpiewaj proste, rytmiczne piosenki klaszcząc sekwencje w odpowiednich momentach, np. jeśli słyszysz mnie, dotknij ramion, jeśli mnie słyszysz zaklaszcz dwa razy (razem z Tobą).
  16. Używaj dotyku i masażu aby uspokajać, relaksować i przywracać uwagę dziecka.
  17. Pod koniec okresu (blisko 3 lat) graj w czerwone/zielone światło z dzieckiem (znajdujecie się w sporej odległości od siebie a Ty grasz rolę sygnalizatora i kiedy mówisz, że świeci czerwone, dziecko nie może się ruszyć, kiedy jest zielone, dziecko porusza się w Twoim kierunku)
  18. Pod koniec okresu (blisko 3 lat) graj w posąg (znajdujecie się w sporej odległości od siebie, kiedy jesteś odwrócona Twoje dziecko powinno iść/biec w Twoim kierunku, kiedy się odwracasz i patrzysz na nie, powinno zastygnąć w bezruchu).
Na podstawie książki Bright from the start – Jill Stamm