child-cleveland-photographer-1-4

  1. Na początku okresu (6 – 9 miesięcy) celowo nawiązuj z dzieckiem kontakt twarz do twarzy (w odległości około 30 centymetrów), kiedy mówisz, używaj przesadnej mimiki i ruchu ust.
  2. Utrzymuj kontakt wzrokowy, stymulując i utrzymując kontakt oczu dziecka.
  3. Przesuwaj grzechotkę lub inną zabawkę przed oczami niemowlęcia z lewej strony na prawą angażując dziecko w ciągłe patrzenie na obiekt. Dzieci (zwłaszcza na początku) mają trudność z przekraczaniem osi ciała, a pokonywanie tej trudności stymuluje ich uwagę.
  4. Wskazuj i nazywaj rożne przedmioty na jakie natykasz się wędrując z dzieckiem w ciągu dnia.
  5. Na początku okresu (6 – 9 miesięcy) czasami używaj wyraźnego wolnego tonu aby skupić uwagę niemowlęcia, by potem przejść do normalnej mowy (w sensie szybkości i samej wymowy) skierowanej do dziecka.
  6. Notuj godziny, w których Twoje dziecko jest aktywne i uważne. Staraj się w tych godzinach rozwijać jego uwagę.
  7. Zmieniaj dziecku zabawki i wprowadzaj je rotacyjnie. Schowaj niektóre na jakiś czas (np. tydzień), aby potem znów pokazać je dziecku.
  8. Używaj słowa – wskazówki „patrz”, kiedy chcesz, aby dziecko obserwowało to co robisz. Upewnij się, że uwaga dziecka jest skupiona zanim zaczniesz interakcję. Dzięki temu wyrobisz w nim nawyk obserwowania Ciebie kiedy usłyszy słowo – wskazówkę.
  9. Kiedy zdobędziesz uwagę dziecka, używaj szeptu lub nawet milcz, kiedy pokazujesz konkretną czynność, aby zachęcić dziecko do tej czynności. Dzieci przyzwyczajone do normalnego głosu, skupiają się na nienaturalnym dla nich szepcie.
  10. Wprowadzaj tylko jedną zmienną (koncept) w jednym czasie aby dziecko mogło skoncentrować się tylko na niej, kiedy inne zmienne pozostają niezmienne. Na przykład poukładaj takie same przedmioty w grupy, które różnią się tylko kolorem, kształtem lub rozmiarem. Niech to będą choćby czerwone, niebieskie i żółte piłeczki, albo skarpetki różnych kolorów.
  11. Pod koniec tego okresu (16 – 18 miesięcy) wprowadź używanie prostej (bez kolorowych wzorów) maty, na której możecie razem przebywać, aby zrobić z niej wskazówkę dla dziecka, że teraz będziecie się czegoś uczyć. Dziecko będzie kojarzyło tę matę nie z wzorami, ale z tym, że robicie razem coś nowego i ciekawego.
  12. Nie trzymaj dziecka w nosidełku, które blokuje jego ruchy kiedy nie jest to konieczne, aby dziecko mogło obserwować (wraz z ruchem głowy) to na co patrzą rodzice.

Na podstawie książki Bright from the start – Jill Stamm