breastfeeding

Choć istnieje sporo zalet wynikających z karmienia niemowlęcia piersią, to jednak czasami pojawiają się okoliczności w życiu matki, które wpływają na decyzję o zrezygnowaniu z tej formy żywienia. Karmienie piersią jest wyjątkowym procesem zarówno w życiu dziecka jak i matki. Dziecku daje poczucie bliskości, a matka oswaja się z maleństwem. Karmienie piersią to przede wszystkim następujące korzyści:

  1. Karmienie jest równoznaczne z dotykiem, a dotyk od samego początku stymuluje jego rozwój czuciowo-ruchowy, budujemy w ten sposób więź emocjonalną z dzieckiem. Wg badań dzieci rzadko obdarzane dotykiem we wczesnym dzieciństwie późniejszym wieku wykazują zaburzenia relacji z rówieśnikami i dorosłymi. (1)
  2. Mleko którym jest karmione dziecko, reguluje jego tętno i ciśnienie krwi oraz wzmacnia odporność. Funkcjonowanie jego mięśni oraz wzrost poziomu hormonalnego normowane są przez dotyk matki. Karmiąc i przytulając dziecko, matka rozprasza jego hormony stresu, zapewniając mu jednocześnie ciepło (2, s.17)
  3. Wzmacnia układ odpornościowy, ponieważ w trakcie karmienia piersią wytwarzane są przeciwciała. (2, s.76)
  4. Samo karmienie piersią dezaktywuje reakcje stresowe matki, jej ciało migdałowate wysyła kortykoliberyny (CRF), przypuszczalnie pozbywając się uczucia niepokoju i strachu, natomiast wytwarzana w wyniku karmienia piersią prolaktyna daje uczucie spokoju. Stan umysłu towarzyszący matce przy karmieniu piersią ułatwia jej uspokojenie dziecka i opanowanie stresu. (2, s.92)
  5. Karmienie piersią może być silnym źródłem wsparcia dla matki, jak i dla jej dziecka. Zwiększa się wówczas zdolność matki do zahamowania reakcji stresowych dziecka oraz utrzymania jego kortyzolu na niskim poziomie, głównie przez jej obecność.
  6. Dzieci karmione piersią mają wyższy poziom wielonienasyconych kwasów tłuszczowych niż dzieci karmione butelką. Te niezbędne kwasy tłuszczowe uczestniczą w wytworzeniu neuroprzekaźników takich jak dopamina i serotonina, zwłaszcza w korze przed-czołowej (2, s.92)
Źródło:
  1. Rojkowska K., Naucz małe dziecko myśleć i czuć., Poznań 2003
  2. Gerhard, S., Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu., Kraków 2010