mum-baby1

  1. Na początku tego okresu (6 – 9 miesiąc) mów czasami specjalnie zbyt wolno i zbyt wyraźnie aby stymulować części mózgu odpowiedzialne za rozróżnianie słów, podczas wypowiedzi przechodź do mowy normalnej, tj. w normalnym tonie i szybkości.
  2. Mów często w ciągu dnia opisując czynności i przedmioty na jakie natykasz się podczas rutynowych czynności (ubieranie, przebieranie, karmienie, robienie zakupów, sprzątanie, przygotowywanie posiłków, itd).
  3. Moduluj głos i używaj wyrażaj za pomocą mięśni twarzy różne emocje, zmieniaj intonację aby pokazywać różne poziomu entuzjazmu, emocji i znaczenia.
  4. Mów do niemowlęcia będąc będąc z nim twarzą w twarz, aby wyraźnie widziało ruchy ust i twarzy podczas wypowiadania słów.
  5. Używaj drugiego języka naturalnie jeśli jesteś dwujęzyczna.
  6. Wprowadzaj muzykę o różnych porach dnia, śpiewaj proste piosenki.
  7. Zawieś zdjęcia w zasięgu wzroku niemowlęcia (nad łóżeczkiem, kołyską, fotelikiem samochodowym), aby zachęcać początkowe zdolności wzrokowego rozróżniania osób.
  8. Wskazuj różne obiekty i je nazywaj (np. włącznik światła, drzwi, naczynia)
  9. Wskazuj i nazywaj różne atrybuty przedmiotów (np. gładki, szorstki, ciepły, zimny, duży, kwadratowy, okrągły, niebieski, czerwony, w paski, mokry, itd.).
  10. Wskazuj na obiekty, które są takie same lub różniące się jedną zmienną (np. gładki/szorstki, ciepły/zimny, u góry/na dole, nad/pod, otwarty/zamknięty, mokry/suchy, itd.).
  11. Nazywaj i mów o uczuciach (np. zmęczony, głodny, szczęśliwy, zły, obolały, itd.)
  12. Reaguj na choćby najmniejsze oznaki infekcji uszu – od razu kontaktuj się z lekarzem.
  13. Trzymaj dziecko (np. na kolanach) i codziennie czytaj plastikowe, kartonowe lub materiałowe książki, aby poznawać nowe słowa i powtarzać te już znane. Wbrew pozorom dziecko nie nudzi się po kolejnym przeczytaniu tej samej książki.
  14. Często czytaj rytmiczne czytanki albo rymuj sobie pokazując jak brzmią różne dźwięki (np. ptak – ćwir, ćwir, krowa – muuu, szczurek – pi pi pi).
  15. Kup dziecku klocki (świetny pomysł na pierwsze urodziny!), aby rozwijało koordynację ręka – oko. Będzie mu to w przyszłości potrzebne do pisania.
  16. Niech dziecko ma możliwość podnoszenia różnych małych przedmiotów jak okruchy chleba, kawałki banana czy płatki kukurydziane. Przez takie czynności ćwiczy i doskonali swoje zdolności motoryczne oraz precyzję ruchów.
  17. Wprowadzaj książki, które mają jedno albo dwa zdania na stronie.
  18. Pozwól dziecku przewracać strony w kartonowych książkach.
  19. Baw się czytając (np. udawaj dźwięki wydawane przez różne zwierzęta)
  20. Zachęcaj dziecko do uczestnictwa w zabawach przez zadawanie pytań, np. „jak robi pies?” albo poproś, aby dziecko wskazało obiekt na obrazku w książce lub w przyrodzie podczas spaceru, np „gdzie jest pies?„.
  21. Czytaj tą samą książkę albo opowiadanie w kółko i w kółko…
  22. Trzymaj dziecko blisko podczas czytania.
  23. Używaj bogatej mimiki twarzy gdy czytasz.

Na podstawie książki Bright from the start – Jill Stamm