Psycholog dziecięcy | Gdynia

Skuteczna terapia dzieci i wsparcie dla całej rodziny

Psycholog dziecięcy | Gdynia

Skuteczna terapia dzieci i wsparcie dla całej rodziny

Nagła zmiana społeczna – jak pomóc dziecku w adaptacji?

Przez dłuższy czas z trudem zasiadałam do komputera, by coś dla Państwa napisać. To, co mi to umożliwiło, to lektura książki „Oblicza umysłu” napisana przez Kena Robinsona. Trafiłam na podrozdział „Przewidywanie przyszłości”. Znajduje się w nim pojęcie szoku kulturowego. Pojęcie to jest definiowane jako sytuacja, w której osoba znajduje się w otoczeniu, gdzie wszystkie naturalne dla niej punkty odniesienia (jak język, wartości, jedzenie, ubiór, zwyczaje społeczne itd.) znikają.

Obecne czasy stawiają przed nami wyzwania, których nie doświadczyliśmy wcześniej. Dynamiczne zmiany społeczne, cyfryzacja codziennego życia oraz nieoczekiwane sytuacje kryzysowe dotykają nas wszystkich – zarówno dorosłych, jak i dzieci. Jednak to najmłodsi często najdotkliwiej odczuwają konsekwencje tych zmian, nie posiadając jeszcze w pełni rozwiniętych mechanizmów adaptacyjnych. Jako psycholog pracujący z dziećmi i młodzieżą, obserwuję, jak współczesne przemiany społeczne wpływają na ich rozwój emocjonalny oraz relacje rodzinne.

Czym jest szok kulturowy w kontekście nagłej zmiany społecznej?

Szok kulturowy to pojęcie, które pierwotnie odnosiło się do doświadczeń osób przebywających w obcej kulturze. Jednak współcześnie możemy doświadczać podobnego zjawiska bez opuszczania własnego kraju. Nagłe zmiany społeczne – takie jak pandemia, rewolucja technologiczna czy kryzys ekonomiczny – mogą wywołać podobne reakcje psychologiczne jak tradycyjnie rozumiany szok kulturowy.

W takiej sytuacji tracimy poczucie kontroli nad rzeczywistością. Znane nam schematy postępowania, normy społeczne i codzienne rytuały ulegają zaburzeniu lub całkowitej zmianie. To właśnie ta utrata znajomych punktów odniesienia sprawia, że czujemy się zagubieni, niespokojni, a czasem nawet przerażeni.

Alvin Toffler, autor głośnej książki „Szok przyszłości”, twierdzi, że gwałtowne wejście w nieznaną przyszłość może mieć na ludzi taki sam traumatyczny wpływ jak doświadczenie szoku kulturowego, którego przeżycie może być głęboko dezorientujące i w skrajnym przypadku prowadzić do psychozy. „To przyspieszenie zmian wywołuje poczucie nietrwałości, przelotności zdarzeń. Znajduje to odbicie w naszej świadomości i radykalnie zmienia nasz stosunek do innych ludzi, do rzeczy, do całego otaczającego nas świata idei, sztuki i wszelkich wartości”.

Co więcej, współczesne dzieci i młodzież doświadczają tego zjawiska w szczególnie intensywny sposób. Dla najmłodszych, których tożsamość dopiero się kształtuje, nagłe zmiany w otoczeniu mogą stanowić poważne wyzwanie rozwojowe.

Tempo i skala zmian a wpływ na psychikę

Problemem nie jest sama zmiana, ale jej tempo i skala. Teraz dopiero mogę przyznać, że z wielką trudnością przyjmowałam informacje płynące od znanych osób i nie tylko, o tym, jaki to dobry czas. Przeze mnie zupełnie nie był on tak postrzegany, dla mnie był to początek końca rzeczywistości jaka jest mi bliska…

Według badań psychologicznych, ludzki mózg potrzebuje czasu na adaptację do nowych warunków. Kiedy zmiany następują zbyt szybko lub są zbyt radykalne, nasz system poznawczy i emocjonalny może nie nadążać za ich tempem. Prowadzi to do przeciążenia psychicznego, które manifestuje się różnorodnymi objawami. Często obserwujemy podwyższony poziom lęku i niepokoju, który może towarzyszyć trudnościom z koncentracją i podejmowaniem nawet prostych decyzji. Pojawić się mogą zaburzenia snu i apetytu – jedni tracą apetyt, u innych pojawia się nadmierne jedzenie jako forma radzenia sobie ze stresem. Wiele osób doświadcza również głębokiego poczucia wyobcowania i osamotnienia, jakby nagle znalazły się w obcej rzeczywistości. Charakterystyczna staje się wówczas drażliwość i niespodziewane wybuchy emocji, które mogą zaskakiwać nawet samych doświadczających ich osób. W dłuższej perspektywie, szczególnie niepokojący jest spadek motywacji i energii życiowej, który może prowadzić do poważniejszych stanów depresyjnych.

W przypadku dzieci i młodzieży, te reakcje mogą być jeszcze bardziej intensywne, ponieważ nie dysponują one w pełni rozwiniętymi strategiami radzenia sobie ze stresem. Dodatkowo, dzieci często nie potrafią nazwać swoich emocji i doświadczeń, co utrudnia im komunikowanie swoich trudności.

Co istotne, odmienne tempo adaptacji do zmian może również powodować konflikty międzypokoleniowe. Podczas gdy młodsze pokolenia mogą szybciej przystosowywać się do pewnych aspektów zmiany (np. nowych technologii), w innych obszarach mogą potrzebować znacznie więcej wsparcia niż dorośli.

Wpływ nagłych zmian na dzieci i młodzież

Nagłe zmiany społeczne oddziałują na dzieci i młodzież w sposób szczególny, ponieważ znajdują się oni w okresie intensywnego rozwoju. Zależnie od wieku, reakcje mogą być różne, ale pewne uniwersalne mechanizmy są wspólne dla wszystkich grup wiekowych.

Jak rozpoznać objawy szoku u dziecka?

Dzieci rzadko potrafią jasno zakomunikować, że doświadczają stresu związanego z nagłymi zmianami społecznymi. Zamiast tego, ich trudności często manifestują się poprzez zmiany w zachowaniu. U wielu dzieci obserwujemy regresję do wcześniejszych etapów rozwojowych, takich jak moczenie nocne czy ssanie kciuka, które już wcześniej zanikły. Zachowanie dziecka może stać się ambiwalentne – z jednej strony może wykazywać wzmożoną potrzebę bliskości z rodzicami, nie odstępując ich na krok, a z drugiej – może wycofywać się i izolować, zamykając się w swoim pokoju.

W sferze poznawczej często pojawiają się problemy z koncentracją i nauką. Dziecko, które wcześniej dobrze radziło sobie w szkole, nagle może mieć trudności z najprostszymi zadaniami. Sen staje się niespokojny, pełen koszmarów, a poranne pobudki mogą być dramatyczne i pełne płaczu. Szczególnie niepokojące są skargi na dolegliwości somatyczne bez wyraźnej przyczyny medycznej – częste bóle brzucha czy głowy to typowy sposób, w jaki ciało dziecka komunikuje przeżywany stres.

Rodzice zauważają również nadmierną drażliwość dziecka lub nieproporcjonalne do sytuacji wybuchy złości. Dziecko może stracić zainteresowanie dotychczasowymi aktywnościami, które sprawiały mu radość, przestaje bawić się ulubionymi zabawkami czy uprawiać hobby. Nierzadko pojawia się również zwiększony lęk separacyjny lub ogólny lęk przed nieznanym, a w skrajnych przypadkach możemy obserwować zachowania agresywne skierowane na innych lub zachowania autoagresywne.

Jako rodzice i opiekunowie, powinniśmy być szczególnie wyczuleni na te sygnały, ponieważ mogą one świadczyć o tym, że dziecko przeżywa trudności adaptacyjne.

Różnice w reakcjach dzieci w różnym wieku

Dzieci w wieku przedszkolnym (3-6 lat)

Najmłodsze dzieci mogą nie rozumieć przyczyn zmian, ale intensywnie odczuwają ich skutki, szczególnie poprzez zmiany w rutynie dnia i emocje dorosłych. U przedszkolaków często obserwujemy nasilony lęk przed separacją, który sprawia, że dziecko płacze przy rozstaniu z rodzicem nawet w sytuacjach wcześniej nieproblematycznych. Ich sen staje się płytki i niespokojny, a wieczorne zasypianie może przerodzić się w prawdziwy dramat. Charakterystyczna jest również regresja do wcześniejszych zachowań – dziecko, które już korzystało z toalety, może wrócić do pieluchy, a samodzielne jedzenie może znów wymagać pomocy rodzica. Przedszkolaki reagują również nasileniem zachowań prowokacyjnych i testujących granice, co jest ich sposobem na odzyskanie poczucia kontroli. Widoczne stają się również trudności z regulacją emocji – nawet drobne frustracje mogą prowadzić do nieproporcjonalnych wybuchów płaczu czy złości.

Dzieci w wieku szkolnym (7-12 lat)

Dzieci w tym wieku zaczynają rozumieć przyczyny zmian, ale mogą mieć problem z ich pełną akceptacją. U uczniów szkoły podstawowej na pierwszy plan wysuwają się trudności w nauce i koncentracji. Nauczyciele zgłaszają, że dziecko jest „nieobecne myślami”, a jego wyniki szkolne ulegają pogorszeniu. W relacjach społecznych możemy zaobserwować dwa przeciwstawne wzorce: część dzieci wycofuje się społecznie, ograniczając kontakty z rówieśnikami, podczas gdy inne intensyfikują te kontakty, wykazując nadmierną potrzebę przebywania z kolegami czy koleżankami. Charakterystyczne są również nasilające się obawy o przyszłość i bezpieczeństwo rodziny, które wyrażają się poprzez zadawanie powtarzających się pytań o to, czy rodzinie nic nie grozi. Dzieci w tym wieku często nadmiernie się zamartwiają, przewidując katastroficzne scenariusze. Ich ciało również reaguje na stres – pojawiają się bóle brzucha, głowy i inne dolegliwości bez wyraźnych przyczyn medycznych.

Nastolatki (13-18 lat)

Nastolatki mają już zdolność abstrakcyjnego myślenia, ale jednocześnie przechodzą intensywny okres kształtowania tożsamości. W obliczu nagłych zmian społecznych adolescenci często reagują buntem i negacją rzeczywistości. „To wszystko jest przesadzone” lub „Nie obchodzi mnie to” to częste komunikaty z ich strony. Jednocześnie możemy zaobserwować dwa przeciwstawne podejścia do informacji: jedni intensywnie poszukują wiadomości na temat zmian, spędzając godziny na czytaniu o nich, drudzy całkowicie unikają tematu, odmawiając jakiejkolwiek rozmowy. U większości nastolatków pojawia się lęk o przyszłość i plany życiowe, który może prowadzić do apatii lub przeciwnie – gorączkowego planowania alternatywnych scenariuszy. Relacje rodzinne często ulegają pogorszeniu, konflikty z rodzicami intensyfikują się, a komunikacja staje się jeszcze trudniejsza niż zwykle. Niepokojącym zjawiskiem jest sięganie po używki jako formę ucieczki od trudnej rzeczywistości oraz pojawiające się zaburzenia nastroju, włącznie z objawami depresyjnymi, takimi jak utrata radości życia, problemy ze snem czy myśli samobójcze.

Terapia zdalna a terapia tradycyjna

Osobisty kontakt z człowiekiem jest podstawą mojej pracy. Praca zdalna online pozbawia mnie prawdziwego/żywego kontaktu jaki jest mi bliski. Ogranicza, a może i pozbawia, dostrzeżenia niewerbalnych sygnałów od człowieka – pełnego towarzyszenia uczestnikowi terapii. Postawione ograniczenia stały się dla mnie źródłem dezorientacji, przyprawiały mnie o rozpacz, bo to, co się aktualnie dzieje, wymaga przeformowania dotychczas znanego mi warsztatu pracy.

Wyzwania komunikacji online

Kiedy jestem z Klientem w gabinecie, to mam dostęp do pewnej intymnej prawdy, słyszę przełykanie śliny, widzę wzrok, który się zatrzymał, widzę szklane oczy – są to sygnały, które pozwalają mi widzieć i bardziej rozumieć świat osoby, którą przyjmuję w swoim gabinecie.

Terapia online stawia przed nami szereg wyzwań. Przede wszystkim mamy znacznie ograniczony dostęp do języka ciała i mikroekspresji, które stanowią fundamentalną część komunikacji terapeutycznej. Drobne gesty, zmiany w postawie czy mimice często umykają w kontakcie przez ekran, a to właśnie one niosą ze sobą istotne informacje o stanie emocjonalnym pacjenta. Pojawiają się również znaczące trudności w budowaniu bezpiecznej przestrzeni terapeutycznej. Gabinet psychologa to miejsce specjalnie zaprojektowane, by dawać poczucie komfortu i prywatności, czego nie da się w pełni odtworzyć w domowym otoczeniu pacjenta.

Nie bez znaczenia są także zakłócenia techniczne i problemy z łącznością, które mogą przerywać ważne momenty terapeutyczne i wprowadzać frustrację zarówno u terapeuty, jak i pacjenta. Niektóre techniki terapeutyczne, szczególnie te oparte na pracy z ciałem czy wykorzystujące materiały plastyczne, mają ograniczone zastosowanie w formie zdalnej. Dodatkowo utrzymanie granic terapeutycznych staje się znacznie trudniejsze, gdy terapia odbywa się w przestrzeni prywatnej pacjenta. Granica między sesją a codziennością może się zacierać, co wpływa na efektywność procesu terapeutycznego. Szczególnie widoczne są problemy z koncentracją i zaangażowaniem, zwłaszcza u młodszych dzieci, które naturalnie potrzebują ruchu i bezpośredniej interakcji.

W przypadku dzieci i młodzieży, te wyzwania mogą być jeszcze bardziej znaczące. Młodsi klienci często potrzebują więcej bodźców i interakcji, by utrzymać zaangażowanie w proces terapeutyczny. Ekran komputera może stanowić barierę, która utrudnia nawiązanie głębokiej relacji terapeutycznej.

Jak maksymalnie wykorzystać potencjał terapii online?

Mimo tych ograniczeń, terapia online może być efektywnym narzędziem pomocy psychologicznej, szczególnie gdy kontakt osobisty jest niemożliwy. Istnieje wiele sposobów, by zwiększyć jej skuteczność. Fundamentalne znaczenie ma zadbanie o odpowiednie warunki techniczne. Stabilne łącze internetowe, dobrej jakości kamera, mikrofon i głośniki mogą znacząco poprawić komfort komunikacji. Dla rodziców korzystających z terapii online dla swoich dzieci, ważne jest stworzenie dedykowanej przestrzeni terapeutycznej w domu. Najlepiej, gdy jest to ciche pomieszczenie, wolne od rozpraszaczy, gdzie dziecko może czuć się komfortowo i bezpiecznie.

W pracy z dziećmi i młodzieżą szczególnie pomocne okazuje się wykorzystanie dodatkowych narzędzi cyfrowych. Współdzielone tablice interaktywne, gry terapeutyczne online czy materiały wizualne udostępniane przez ekran mogą zwiększyć atrakcyjność sesji i zaangażowanie młodego pacjenta. Niezwykle ważne jest także włączenie opiekunów w proces terapeutyczny, zwłaszcza w przypadku młodszych dzieci. Rodzic może pełnić rolę pomocnika terapeuty, wspierając dziecko w wykonywaniu zadań czy ćwiczeń.

Praktyka pokazuje również, że w terapii online korzystne może być skrócenie czasu trwania pojedynczych sesji przy jednoczesnym zwiększeniu ich częstotliwości. Krótsze, ale częstsze spotkania pozwalają utrzymać koncentrację dziecka i budować regularność kontaktu. Dobrą praktyką jest także planowanie konkretnych aktywności, które dziecko może wykonać przed kamerą, co nadaje strukturę spotkaniu i zwiększa jego dynamikę. I wreszcie, niezwykle istotne jest regularne zbieranie informacji zwrotnych od rodzica i dziecka dotyczących efektywności sesji online. Pozwala to na bieżąco dostosowywać metodykę pracy do zmieniających się potrzeb i okoliczności.

Dla rodziców korzystających z terapii online dla swoich dzieci, istotne jest przygotowanie dziecka na taką formę kontaktu oraz wspieranie procesu terapeutycznego poprzez zapewnienie odpowiednich warunków do sesji.

Jak rodzice mogą wspierać dziecko w czasie nagłych zmian społecznych?

Rodzice pełnią kluczową rolę w pomocy dziecku w adaptacji do nagłych zmian społecznych. Ich reakcje i strategie radzenia sobie stanowią dla dziecka model, który będzie naśladować. Dlatego tak ważne jest, aby dorośli świadomie podchodzili do własnych emocji i zachowań w obliczu zmian.

Budowanie poczucia bezpieczeństwa

Podstawową potrzebą dziecka w czasie zmian jest poczucie bezpieczeństwa. Można je wzmacniać poprzez:

  • Utrzymywanie przewidywalnego rytmu dnia, nawet jeśli okoliczności zewnętrzne się zmieniają
  • Zapewnianie o swojej obecności i wsparciu
  • Szczere, ale dostosowane do wieku dziecka rozmowy o zmianach
  • Ograniczenie ekspozycji na niepokojące informacje medialne
  • Dbanie o fizyczny kontakt i bliskość (przytulanie, wspólne aktywności)
  • Modelowanie spokojnego radzenia sobie z trudnościami
  • Celebrowanie małych rytuałów rodzinnych, które dają poczucie stabilności

Dzieci, które czują się bezpiecznie, mają znacznie większą zdolność adaptacji do nowych warunków i radzenia sobie z niepewnością.

Rozmowa o zmianach

Komunikacja jest kluczowym elementem wspierania dziecka w czasie zmian. Jednak sposób rozmawiania powinien być dostosowany do wieku i wrażliwości dziecka:

  • Używaj prostego, zrozumiałego języka
  • Odpowiadaj na pytania szczerze, ale bez nadmiaru szczegółów, które mogłyby przytłoczyć dziecko
  • Pozwól dziecku wyrażać wszystkie emocje, nawet te trudne
  • Nie zaprzeczaj uczuciom dziecka ani ich nie bagatelizuj
  • Dziel się własnymi emocjami w sposób kontrolowany, pokazując, że każdy może odczuwać trudności
  • Podkreślaj, że zmiana, choć trudna, jest naturalną częścią życia
  • Wskazuj na pozytywne aspekty i możliwości, które niesie nowa sytuacja

Bardzo istotne jest, aby dziecko czuło, że może otwarcie rozmawiać o swoich obawach i że nie zostanie za nie ocenione.

Ustalanie nowych rutyn

Rutyna daje dzieciom poczucie przewidywalności i kontroli, które są szczególnie ważne w czasach zmian. Warto wspólnie z dzieckiem:

  • Tworzyć nowy harmonogram dnia dostosowany do zmienionych warunków
  • Włączać dziecko w planowanie aktywności, co daje mu poczucie sprawczości
  • Zachować kluczowe elementy wcześniejszej rutyny (np. czytanie przed snem)
  • Wprowadzać nowe rytuały, które będą kojarzyć się z pozytywnymi doświadczeniami
  • Być elastycznym i gotowym na modyfikacje, jeśli coś nie działa
  • Dbać o równowagę między obowiązkami a czasem na relaks i zabawę
  • Celebrować sukcesy w adaptacji do nowych rutyn

Nowe rutyny powinny uwzględniać również czas na aktywność fizyczną, która jest naturalnym sposobem redukcji napięcia i stresu u dzieci.

Kiedy szukać pomocy specjalisty?

Mimo najlepszych starań rodziców, niektóre dzieci mogą potrzebować profesjonalnego wsparcia w adaptacji do nagłych zmian społecznych. Oto sygnały, które mogą wskazywać na potrzebę konsultacji z psychologiem dziecięcym:

  • Utrzymujące się przez dłuższy czas zmiany w zachowaniu (ponad 2-3 tygodnie)
  • Znaczące pogorszenie wyników w nauce
  • Wycofanie społeczne i izolacja od rówieśników
  • Częste i intensywne wybuchy złości lub płaczu
  • Powracające koszmary senne lub problemy z zasypianiem
  • Rezygnacja z dotychczasowych zainteresowań
  • Skargi na dolegliwości fizyczne bez medycznego uzasadnienia
  • Wypowiedzi sugerujące myśli samobójcze lub wyrażające beznadzieję
  • Zachowania autoagresywne lub agresywne wobec innych
  • Powrót do zachowań charakterystycznych dla wcześniejszych etapów rozwojowych, który utrzymuje się przez dłuższy czas

Nieprzewidywalność otaczającego świata budzi mój smutek i wielkie ubolewanie. Moją rozpacz budzi wizja utraty bliskości z innymi ludźmi. Wymaga ode mnie pogodzenie się z utratą dostępu do głębokiego świata wewnętrznego, na którym bazuję i który stanowi o jakości mojej pracy. Właśnie zmieniają się relacje społeczne, to budzi mój smutek i wielkie ubolewanie…

Jednak jako psychologowie i terapeuci musimy adaptować się do nowych warunków, podobnie jak nasze dzieci i my sami. W obliczu zmian, kluczowe jest zachowanie tego, co najważniejsze – autentycznej troski o drugiego człowieka, empatii i gotowości do towarzyszenia w trudnościach, nawet jeśli forma tego towarzyszenia musi ulec zmianie.

Podsumowanie

Nagłe zmiany społeczne stanowią wyzwanie dla nas wszystkich, ale szczególnie dla dzieci i młodzieży, którzy dopiero uczą się rozumieć i nawigować w złożonym świecie. Jako rodzice, opiekunowie i specjaliści, mamy kluczową rolę w pomaganiu im w adaptacji do nowych warunków.

Pamiętajmy, że dzieci są niezwykle odporne i potrafią dostosować się do zmian, jeśli otrzymają odpowiednie wsparcie. Nasza rola polega na stworzeniu bezpiecznej przestrzeni, w której mogą wyrażać swoje emocje, zadawać pytania i stopniowo budować nowe strategie radzenia sobie.

Wierzę, że z właściwym wsparciem, obecne wyzwania mogą stać się dla naszych dzieci lekcją odporności psychicznej i adaptacyjności – umiejętności, które będą im służyć przez całe życie w świecie, który nieustannie się zmienia.

Warto zapamiętać

  • Szok kulturowy może wystąpić również w odpowiedzi na nagłe zmiany społeczne, nawet bez zmiany miejsca zamieszkania.
  • Tempo i skala zmian są kluczowymi czynnikami wpływającymi na naszą zdolność adaptacji.
  • Dzieci w różnym wieku reagują odmiennie na nagłe zmiany społeczne.
  • Poczucie bezpieczeństwa, otwarta komunikacja i nowe rutyny pomagają dzieciom w adaptacji.
  • Kiedy zmiany w zachowaniu dziecka są intensywne i długotrwałe, warto skonsultować się z psychologiem dziecięcym.

Najczęściej zadawane pytania

Jak długo może trwać adaptacja dziecka do nagłej zmiany społecznej?

Czas adaptacji jest kwestią indywidualną i zależy od wielu czynników, w tym wieku dziecka, jego wcześniejszych doświadczeń, temperamentu oraz wsparcia, jakie otrzymuje. U niektórych dzieci proces ten może trwać kilka tygodni, u innych – wiele miesięcy.

Czy dziecko może doświadczać traumy związanej z nagłą zmianą społeczną?

Tak, nagłe i intensywne zmiany mogą być doświadczane przez dziecko jako wydarzenia traumatyczne, szczególnie jeśli wiążą się z poczuciem zagrożenia, utraty czy braku kontroli. Nie każde dziecko jednak rozwinie objawy traumy – wiele zależy od indywidualnej odporności psychicznej oraz wsparcia środowiska.

Jak rozmawiać z dzieckiem o niepewnej przyszłości?

Ważne jest, aby być szczerym, ale jednocześnie dawać nadzieję. Możemy przyznać, że nie znamy wszystkich odpowiedzi, ale zapewnić, że razem będziemy radzić sobie z wyzwaniami. Warto podkreślać zdolność ludzi do adaptacji i rozwiązywania problemów.

Czy dzieci mogą czerpać korzyści z doświadczenia nagłej zmiany społecznej?

Tak, mimo trudności, dzieci mogą rozwijać ważne umiejętności życiowe, takie jak elastyczność, odporność psychiczna, kreatywne rozwiązywanie problemów czy empatia. Kluczowe jest jednak odpowiednie wsparcie tego procesu przez dorosłych.

Jak dbać o własne zdrowie psychiczne jako rodzic w czasie zmian?

Dbanie o siebie jest niezbędne, aby skutecznie wspierać dziecko. Warto znaleźć czas na regenerację, utrzymywać kontakty społeczne (nawet online), korzystać z technik redukcji stresu i, jeśli to potrzebne, szukać profesjonalnego wsparcia. Pamiętajmy, że modelujemy dla dzieci strategie radzenia sobie.

Nagła zmiana społeczna – jak pomóc dziecku w adaptacji?
Przewiń na górę