file1451279790113Dużo słyszy się o korzyściach wynikających z raczkowania, natomiast zdecydowanie więcej emocji towarzyszy rodzicom, podczas stawiania przez ich pociechę pierwszych kroków,choć to właśnie przemieszczanie się na kolanach okazuje się w rozwoju istotniejsze. Dlaczego?

Przede wszystkim dlatego, że:

  • gdy dziecko raczkuje, to wykonuje naprzemienne ruchy rąk i nóg, uaktywniając w ten sposób prawą i lewą półkulę mózgową, co z kolei pobudza do rozwoju ciało modzelowate (spoidło wielkie); spoidło wielkie łączy obie półkule i jeśli jest dobrze rozwinięte, to występuje dobra współpraca między półkulami;z; jednym słowem raczkowanie, to tworzenie połączeń w mózgu;
  • dobra współpraca obu półkul, to szybkie kojarzenie informacji i sprawne myślenie, oraz łatwiejsza nauka mówienia, czytania oraz pisania;
  • przemieszczanie się na kolanach wymaga koordynacji ruchów obojga oczu, uszu, ramion rąk, nóg i stóp, następuje więc prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny;
  • brak raczkowania, wynikającego z korzystania dziecka z chodzika, to zakłócanie naturalnego rozwoju mózgu; dziecko przechodząc z pozycji siedzącej do wyprostowanej, pomija jeden lub dwa etapy rozwoju ośrodka chodzenia;
  • istnieje mniejsze ryzyko wystąpienia dysleksji i dysgrafii w późniejszym wieku, czyli mniejsze ryzyko wystąpienia trudności w uczeniu się, ponieważ występowanie dysleksji jest powiązane z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej i ruchowo–przestrzennej;
  • brak raczkowania i pełzania odczuwa również kręgosłup (bo jest narażony na zbyt duże obciążenie), biodra i stopy dziecka (może pojawić się płaskostopie, bo stopy się deformują pod wpływem złego rozłożenia ciężaru ciała);

Może zdarzyć się, że dziecko nie raczkowało, a mimo to, nie ma takich problemów. Jest to możliwe, ponieważ nasz mózg w swej doskonałości mógł zrekompensować sobie braki podczas późniejszej stymulacji. Jeśli jednak należysz do tego grona rodziców, którego dziecko wykazuje jakieś trudności motoryczne lub edukacyjne, to nic nie stoi na przeszkodzie, abyś wykorzystywał element raczkowania w zabawach (np. berek na kolanach), zabawa taka wpłynie korzystnie na rozwój mózgu, a z pewnością nie uwsteczni umiejętności chodzenia.

 

Źródło: Rojkowska K., Naucz małe dziecko myśleć i czuć., Poznań 2003